Dat fietser en voetgangers extra goed beschermd zijn in de Nederlandse wet is misschien bekend. Deze verkeersdeelnemers zijn ‘zwakke verkeersdeelnemers’. Maar hoe zit dat met de steeds populairder wordende e-bike? Tegenwoordig kan je er niet meer omheen. De elektrische fiets is een vervoersmiddel dat geïntegreerd is in het Nederlandse straatbeeld.
Nederland is een echt fietsland. Gemiddeld gezien gebeurt een kwart van de verplaatsingen met de fiets en met de groei van de e-bike is de verwachting dat dit meer wordt. Een keerzijde van de populariteit is dat verzekeraars een stijgende groei van verkeersongevallen zien, waarbij een elektrisch aangedreven fiets betrokken is. Uit onderzoek van traumachirurg Jeroen Poos van het Medisch Centrum Leeuwarden is gebleken dat e-bikers twee keer zo vaak meervoudig ernstig letsel hebben na een ongeval. Uit hetzelfde onderzoek kwam naar voren dat de kans op een aanrijding van de zijkant veel groter is. Vermoedelijk is het inschatten van de snelheid van e-bikes de oorzaak.
In artikel 185 van de Wegenverkeerswet is geregeld dat de zwakkere verkeersdeelnemer (fietser en voetganger) wordt beschermd voor ongevallen met gemotoriseerde voertuigen. Als een fietser/voetganger een ongeval heeft met een gemotoriseerd voertuig, dan wordt minimaal 50% van de schade vergoed. Uitzondering op die regel is als er sprake is van overmacht. De overige 50% van de schade is afhankelijk van meerdere factoren. Bijvoorbeeld een eventuele eigen fout van de voetganger/fietser bij het ongeluk. In het geval het slachtoffer jonger is dan 14 jaar, dan is de aansprakelijkheid altijd 100% voor het gemotoriseerde voertuig.
Sinds kort is er een heel nieuw type e-bike op de Nederlandse markt verschenen. Naast de traditionele elektrische stadsfietsen, verschijnt de Speed Pedelec steeds vaker op de openbare weg. De Speed Pedelec is te herkennen aan de sportieve uitstraling. Bestuurders zijn verplicht een helm te dragen en door de maximale snelheid van 45 kilometer per uur, gelden dezelfde regels als bij een bromfiets. Niet alleen op de openbare weg gelden deze fietsen als een bromfiets. Ook bij een ongeluk valt dit onder dezelfde wet als een bromfiets. Een speed pedelec is dus een gemotoriseerd voertuig.
Heeft u letsel na een ongeluk met een e-bike die sneller gaat dan 25 kilometer per uur? Dan krijgt u te maken met de wet van gemotoriseerde voertuigen. Met andere woorden wordt er dan niet gesproken over ongeval met een zwakke verkeersdeelnemer. Op de pagina verkeersongeval: voetganger – motorvoertuig vindt u meer informatie over letselschade bij verkeersongevallen met een Speed Pedelec of bromfiets.